Leczenie stomatologiczne dzieci to przede wszystkim opracowanie konkretnej strategii. Strategia taka musi uwzględniać:
POLECAMY
- ocenę indywidualnych czynników ryzyka rozwoju choroby próchnicowej,
- wdrożenie indywidualnego programu profilaktyki,
- leczenie odtwórcze.
Nie można zapominać także o psychologicznym podejściu do dziecka, co czasami bywa najtrudniejsze.
Samo leczenie, a więc wypełnianie ubytków, nie jest w stanie powstrzymać choroby próchnicowej. Jednak już prawidłowe stosowanie podstawowego środka profilaktycznego, jakim jest codzienne dwukrotne szczotkowanie zębów z użyciem past z fluorem, może hamować rozwój próchnicy początkowej. Innymi środkami zapobiegawczymi, które mogą być stosowane w tej walce przez zespół stomatologiczny, są promowanie zdrowej diety, zalecanie egzogennej profilaktyki fluorkowej oraz uszczelnianie bruzd i szczelin.
We wszystkie opisane działania muszą zostać jednak zaangażowani zarówno mali pacjenci, jak i ich rodzice (opiekunowie), gdyż od wiedzy i nawyków tych ostatnich zależy wspólny sukces w walce z chorobą próchnicową.
Ochrona pierwszych zębów trzonowych stałych przed rozwojem choroby próchnicowej (uszczelnianie/lakowanie)
Skuteczność uszczelniaczy bruzd i szczelin (żywicowych) w zapobieganiu próchnicy zębów trzonowych wynosi od około 90% po roku do 50% po 5 latach.
Wskazania do stosowania uszczelniaczy bruzd i szczelin dotyczą dzieci z grupy ryzyka występowania choroby próchnicowej:
- w wywiadzie i badaniu klinicznym występowanie próchnicy w uzębieniu mlecznym,
- próchnica jednego lub więcej pierwszych zębów trzonowych stałych,
- choroba próchnicowa u rodzeństwa,
- dzieci specjalnej troski – z upośledzeniem fizycznym, psychicznym, intelektualnym,
- zęby trzonowe z łagodną postacią hipolpazji,
- zęby z głębokimi bruzdami i szczelinami,
- jako część wypełnienia zapobiegawczego (ang. preventive resin restoration – PRR).
Zgodnie z aktualnymi (2014) rekomendacjami Amerykańskiego Towarzystwa Stomatologów Dziecięcych (ang. American Academy of Pediatric Dentistry – AAPD):
- uszczelniacze żywicowe są materiałem, który pozwala na uzyskanie najlepszych rezultatów, jednak zanieczyszczenie śliną powierzchni bruzdy podczas uszczelniania jest główną przyczyną niepowodzeń w lakowaniu. Dlatego zaleca się stosowanie osłony z koferdamu do izolacji pola zabiegowego i pracę z asystą na cztery ręce,
- materiały glasjonomerowe mogą być stosowane jako przejściowe uszczelniacze w bruzdach zębów częściowo wyrżniętych (np. Fuji Triage) lub u dzieci z gorszą współpracą, kiedy
- zachodzi trudność w izolacji pola zabiegowego od wilgoci. Po całkowitym wyrżnięciu zęba lub utracie retencji uszczelniacza i/lub uzyskaniu współpracy z pacjentem glasjonomer może być wymieniony na klasyczny uszczelniacz,
- zaleca się uszczelnianie zdrowych bruzd oraz bruzd z próchnicą w obrębie szkliwa, bez utraty ciągłości szkliwa (ta grupa uszczelnień zostanie szczegółowo omówiona w dalszej części artykułu),
- bruzdy przed uszczelnieniem powinny być dokładnie oczyszczone (dopuszcza się oczyszczenie szczotką do zębów), nie zaleca się mechanicznego opracowywania bruzd wiertłem przed uszczelnieniem,
- w celu uzyskania lepszej długoczasowej retencji przed uszczelnieniem rekomenduje się stosowanie warstwy hydrofilowego systemu wiążącego o niskiej lepkości.
Po oczyszczeniu powierzchnię zęba należy wytrawić kwasem ortofosforowym przez około 15 s, następnie po dokładnym wypłukaniu i osuszeniu powierzchni zęba zaaplikować uszczelniacz, który powinien wypełniać bruzdy, bez nadmiarów.
Retencja uszczelniaczy musi być monitorowana klinicznie i radiologicznie, a każda częściowa utrata laku powinna być uzupełniana, aby uzyskać wysoki odsetek powodzenia w zapobieganiu próchnicy.
Korzyści wynikające z podjętego leczenia powinny zawsze przewyższać ryzyko.
Korzyści wynikające z leczenia to usunięcie chorobowo zmienionych tkanek i ochrona zęba przed dalszą destrukcją, zahamowanie dalszej demineralizacji tkanek zęba i rozprzestrzeniania się infekcji do miazgi, odtworzenie struktury anatomicznej zęba i jego funkcji oraz zapobieganie przedwczesnej utracie zębów.
Ryzyko leczenia odtwórczego związane jest z występowaniem próchnicy wtórnej i koniecznością wymiany wypełnień, utratą wypełnień, odsłonięciem miazgi podczas oczyszczania ubytku i późniejszymi powikłaniami ze strony miazgi, jak również jatrogennymi uszkodzeniami zębów sąsiadujących z ubytkiem próchnicowym podczas jego oczyszczania.
Obecnie obok tradycyjnej metody opracowywania ubytków coraz większą rolę odgrywają alternatywne metody oparte na modyfikacji środowiska płytki bakteryjnej.
Podczas leczenia ubytków próchnicowych zarówno w uzębieniu mlecznym, jak i stałym postępowanie stomatologa polega na:
- całkowitym usunięciu tkanek zmienionych chorobowo i rekonstrukcji zęba (klasyczne opracowanie),
- częściowym usunięciu tkanek zmienionych próchnicowo (postępowanie jednoetapowe lub wieloetapowe) i odtworzeniu zęba,
- pozostawieniu tkanek zmienionych chorobowo i szczelnym zamknięciu zęba (uszczelnianie zmienionych chorobowo bruzd oraz technika Hall),
- ekstrakcji zęba.
Psychologia w leczeniu dzieci
Podczas leczenia dzieci należy pamiętać o psychologicznym podejściu do małych pacjentów z wykorzystaniem triady w stosunkach lekarz – pacjent – rodzic. Lekarz stomatolog musi mieć na uwadze:
- emocje – warto zadać sobie następujące pytania: czy wiem, co przeżywam; czy jestem sprawny w nazywaniu; czy daję sobie prawo do przeżywania wszystkich uczuć,
- myśli – warto zadać sobie następujące pytania: czy stosuję monity, czy raczej nakręcam się,
- działania – warto zadać sobie następujące pytania: czy i jak dbam o siebie, czy znam prawidłowości rozwoju dzieci, czy potrafię odpoczywać i relaksować się.
Podczas procesu leczenia stomatolog musi pamiętać o czterech elementach, które zbudują odpowiednią relację z dzieckiem. Są to:
- zachowanie,
- język,
- ubiór,
- pomoce.
Mówiąc o zachowaniu, trzeba pamiętać o mowie ciała, postawie, pewności siebie, ale nie ostentacyjnej. Dziecko powinno widzieć w lekarzu specjalistę.
To bardzo ważne, ponieważ wtedy czuje się bezpieczne. Wbrew pozorom bezpieczeństwo dziecka budowane jest na autorytecie.
Jeśli chodzi o język, to tutaj największe znaczenie ma dobór słownictwa.
Poza oczywistą rzeczą, że powinno się mówić jasno i zrozumiale, jest kilka elementów, które są niezwykle istotne i warto je wprowadzić. Poniżej praktyczne wskazówki w formie poradnika dla lekarza:
- Zaakceptuj uczucia dziecka słowami: „Och…”, „Mmm…”, „Rozumiem…” – zamiast pytań i rad.
- Określ te uczucia, np. „To frustrujące”, zamiast zaprzeczać uczuciom dziecka.
- Zamień pragnienia dziecka w fantazję zamiast podawania racjonalnych wyjaśnień i uzasadnień.
- Nazwij uczucia, np. „Boisz się”.
- Znormalizuj, np. „To naturalne, większość dzieci tak czuje”.
- Zapewnij, że wszystko będzie dobrze (wesprzyj dziecko). Jeśli chodzi o nasz ubiór lekarza, truizmem jest powiedzieć, że powinien być higieniczny i czysty. Dzieci lubią też ciepłe kolory. To dodatkowy element, który może pomóc.
Kontakt z dzieckiem usprawnią też wszelkie gadżety, typu naklejki ze zwierzętami, superbohaterami czy po prostu z napisem „Dzielny pacjent”. Do tego można mieć w zanadrzu jakieś książeczki, klocki czy inne zabawki, które pomogą odciągnąć uwagę od rzeczy dla dziecka nieprzyjemnych, czyli lęku i strachu. Psychologia w podejściu do dziecka ma znaczenie niebagatelne – tylko z dobrym podejściem można myśleć o prawidłowym leczeniu. Bez odpowiedniego przygotowania psychologicznego trudno będzie przeprowadzić cały zabieg bez przeszkód od początku do końca.