Dołącz do czytelników
Brak wyników

Menadżer gabinetu

16 stycznia 2018

NR 26 (Maj 2015)

Zasady netykiety – poczta elektroniczna

363

Historia Internetu sięga lat 60. ubiegłego wieku. Ma on swój początek w zleceniu opracowania projektu sieci cyfrowych do rozproszonej komunikacji przez Departament Obrony USA. Wykonawcą projektu była Agencja Projektów Przyszłościowych.
 

W roku 1969 odbyła się pierwsza transmisja danych przez sieć ARPANET pomiędzy dwoma ośrodkami akademickimi w Stanach Zjednoczonych. Jednak pierwsza strona internetowa powstała dopiero w 1990 r., a pierwszy komunikator internetowy, tzw. IRC, powstał zaledwie rok wcześniej. Od tego czasu Internet rozwija się coraz szybciej. Dziś poprzez łącza można przesyłać ogromne ilości danych. Telewizja na żądanie, e-booki, gry czy monitoring online – to już rzeczywistość. Ciekawostką jest, że ojcem Internetu na świecie jest Paul Baran, Żyd polskiego pochodzenia, który już w 1967 r. wygłosił referat pt. „Marketing w roku 2000”, opisujący zakupy w wirtualnych sklepach oraz ideę wideokonferencji, a tym samym schyłek tradycyjnego marketingu. Jak wygląda etykieta komunikacji e-mailowej, czyli netykieta? W niniejszym artykule przedstawione zostaną jej najistotniejsze elementy.

POLECAMY

1 Aspekt 

Szacunek dla odbiorcy

Dawniej, chcąc się z kimś skomunikować, pisano listy – gęsim piórem, kolorowym atramentem, na ślicznym papierze. Wartość takiego listu, opieczętowana woskową pieczęcią, była oczywista. Dziś coraz rzadziej pisze się listy. Rezygnuje się również z wysyłania kartek świątecznych na rzecz interaktywnych e-maili lub zwyczajnych SMS-ów. Korespondencja via e-mail wypiera konwencjonalne listy pisane odręcznie. Zmienił się czas dostarczenia, sposób (z papierowego na elektroniczny), dostęp. Nie zmieniła się jednak forma: e-mail jest nadal listem. Stąd podstawowe zwroty grzecznościowe – choćby nowoczesne – powinny wiązać się z należną temu faktowi dyplomacją, gdyż świadczą o poziomie nadawcy e-maila oraz szacunku do odbiorcy.

2 Aspekt

Rozsądny wybór firmowego adresu e-mail

Gabinet, klinika, szpital – każda z tych placówek powinna posiadać co najmniej jeden adres e-mail. Idealnie, jeśli adres jest zlokalizowany w domenie firmowej, np. rejestracja@szpital112.pl. Jeśli nie posiadamy swojej domeny, należy pamiętać, że konta pocztowe w ogólnodostępnych serwisach są bezpłatne, ale jedynie w wypadku ich niekomercyjnego zastosowania. Warto się zastanowić, jakiej przestrzeni nazw będzie się używać w placówce medycznej dla kont pocztowych. Jedną z opcji jest np. imię.nazwisko@szpital112.pl. Inną będzie definiowanie kont pocztowych w oparciu o stanowisko, np. dyrektor@, sor@, ordynator-k1@. Dzięki takiemu prostemu zabiegowi adresy e-mail będą przyporządkowane do stanowisk, a tym samym niezależne od fluktuacji pracowników.

3 Aspekt

Prywatny e-mail – moje drugie „ja”

Korzystając z możliwości, jakie daje Internet, nie sposób jest funkcjonować bez adresu e-mail. Tego wymaga składanie zamówień, korzystanie z płatności online, rezerwowanie biletów do kina, sprzedaż aukcyjna lub też wypowiadanie się na forach internetowych i komunikowanie się na portalach społecznościowych. Zdecydowanie warto rozdzielić strefę firmową, czyli jednostki medycznej, od strefy prywatnej. Nie wszyscy pacjenci muszą wiedzieć, gdzie byliśmy na wakacjach, jaki kupiliśmy samochód lub jakie mamy hobby i dlaczego nasz kot choruje. Takie informacje są zbyt łatwe do znalezienia w sieci.

4 Aspekt

Wysyłanie wiadomości DO, DW i UDW

Chcąc wysłać elektroniczną wiadomość z programu pocztowego, z reguły korzysta się z pola DO. Tam wpisuje się adresata wiadomości. W polu DW (do wiadomości) wpisuje się osobę, którą chce się poinformować...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • Roczną prenumeratę dwumiesięcznika Forum Stomatologii Praktycznej
  • Nielimitowany dostęp do całego archiwum czasopisma
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy