Dołącz do czytelników
Brak wyników

Menadżer gabinetu

16 stycznia 2018

NR 26 (Maj 2015)

Zasady netykiety – poczta elektroniczna

0 130

Historia Internetu sięga lat 60. ubiegłego wieku. Ma on swój początek w zleceniu opracowania projektu sieci cyfrowych do rozproszonej komunikacji przez Departament Obrony USA. Wykonawcą projektu była Agencja Projektów Przyszłościowych.
 

W roku 1969 odbyła się pierwsza transmisja danych przez sieć ARPANET pomiędzy dwoma ośrodkami akademickimi w Stanach Zjednoczonych. Jednak pierwsza strona internetowa powstała dopiero w 1990 r., a pierwszy komunikator internetowy, tzw. IRC, powstał zaledwie rok wcześniej. Od tego czasu Internet rozwija się coraz szybciej. Dziś poprzez łącza można przesyłać ogromne ilości danych. Telewizja na żądanie, e-booki, gry czy monitoring online – to już rzeczywistość. Ciekawostką jest, że ojcem Internetu na świecie jest Paul Baran, Żyd polskiego pochodzenia, który już w 1967 r. wygłosił referat pt. „Marketing w roku 2000”, opisujący zakupy w wirtualnych sklepach oraz ideę wideokonferencji, a tym samym schyłek tradycyjnego marketingu. Jak wygląda etykieta komunikacji e-mailowej, czyli netykieta? W niniejszym artykule przedstawione zostaną jej najistotniejsze elementy.

1 Aspekt 

Szacunek dla odbiorcy

Dawniej, chcąc się z kimś skomunikować, pisano listy – gęsim piórem, kolorowym atramentem, na ślicznym papierze. Wartość takiego listu, opieczętowana woskową pieczęcią, była oczywista. Dziś coraz rzadziej pisze się listy. Rezygnuje się również z wysyłania kartek świątecznych na rzecz interaktywnych e-maili lub zwyczajnych SMS-ów. Korespondencja via e-mail wypiera konwencjonalne listy pisane odręcznie. Zmienił się czas dostarczenia, sposób (z papierowego na elektroniczny), dostęp. Nie zmieniła się jednak forma: e-mail jest nadal listem. Stąd podstawowe zwroty grzecznościowe – choćby nowoczesne – powinny wiązać się z należną temu faktowi dyplomacją, gdyż świadczą o poziomie nadawcy e-maila oraz szacunku do odbiorcy.

2 Aspekt

Rozsądny wybór firmowego adresu e-mail

Gabinet, klinika, szpital – każda z tych placówek powinna posiadać co najmniej jeden adres e-mail. Idealnie, jeśli adres jest zlokalizowany w domenie firmowej, np. rejestracja@szpital112.pl. Jeśli nie posiadamy swojej domeny, należy pamiętać, że konta pocztowe w ogólnodostępnych serwisach są bezpłatne, ale jedynie w wypadku ich niekomercyjnego zastosowania. Warto się zastanowić, jakiej przestrzeni nazw będzie się używać w placówce medycznej dla kont pocztowych. Jedną z opcji jest np. imię.nazwisko@szpital112.pl. Inną będzie definiowanie kont pocztowych w oparciu o stanowisko, np. dyrektor@, sor@, ordynator-k1@. Dzięki takiemu prostemu zabiegowi adresy e-mail będą przyporządkowane do stanowisk, a tym samym niezależne od fluktuacji pracowników.

3 Aspekt

Prywatny e-mail – moje drugie „ja”

Korzystając z możliwości, jakie daje Internet, nie sposób jest funkcjonować bez adresu e-mail. Tego wymaga składanie zamówień, korzystanie z płatności online, rezerwowanie biletów do kina, sprzedaż aukcyjna lub też wypowiadanie się na forach internetowych i komunikowanie się na portalach społecznościowych. Zdecydowanie warto rozdzielić strefę firmową, czyli jednostki medycznej, od strefy prywatnej. Nie wszyscy p...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • Roczną prenumeratę dwumiesięcznika Forum Stomatologii Praktycznej
  • Nielimitowany dostęp do całego archiwum czasopisma
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy