Dołącz do czytelników
Brak wyników

To wiedzieć powinniśmy

3 lutego 2019

NR 48 (Styczeń 2019)

Czy można prowadzić gabinet bez marketingu?

0 23

Są stomatolodzy, którzy uważają, że tak. Mając zapełnioną księgę wizyt, stałych pacjentów oraz ugruntowaną renomę, można dojść do takiego przeświadczenia. Jest to jednak fałszywy wniosek, gdyż marketing to nie logo, reklama czy ciągłe roznoszenie ulotek. Marketingiem w gabinecie jest wszystko, co ma wpływ na doświadczenie pacjenta, i nie mówię tu jedynie o czasie spędzonym przez pacjenta na fotelu. Parking czy rozmowa z rejestracją są również takimi elementami. Wybierając dany gabinet, pacjent rozważa wiele korzyści i strat.

Dla każdego ważne są inne rzeczy. Dla jednego wygoda, dla innego wystrój, ktoś inny ceni zaś danego stomatologa za jego poczucie humoru i podejście. To, czy pacjent wróci albo czy poleci stomatologa swoim znajomym, nie zależy tylko od tego, jakim fachowcem jest dany stomatolog. Pacjent nie ma wiedzy potrzebnej do profesjonalnej oceny zabiegu. Może powiedzieć wiele o atmosferze, wystroju, wygodzie i tym, czy go bolało. Wszystkie te elementy wpływają na wizerunek gabinetu i na to, czy warto obdarzyć go zaufaniem. Zwracając uwagę na powyższe detale, można przez całe lata nie wydać ani złotówki na reklamę, a jednocześnie być bardziej zaangażowanym w marketing niż ten, kto inwestuje w reklamę non stop. 

Marketing stomatologiczny wymaga zatem innego, bardziej wysublimowanego podejścia. Powinien koncentrować się raczej na budowaniu wizerunku eksperta i relacji niż na promocjach cenowych. Usługa to nie towar, którego cenę można porównać i wybrać najniższą. Ciągłe promocje i obniżki zapewnią chwilowy dopływ pacjentów, ale w dłuższej perspektywie są szkodliwe. Przyzwyczajają do tego, że zawsze może być taniej. Są również przekonani, że jeśli coś kosztuje 100 zł, to tak naprawdę jest warte 80 zł. Sprawiają, że cenimy mniej coś, co ma obniżoną cenę. Jeśli chcemy jednak zrobić promocję, musimy jednocze...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • Roczną prenumeratę dwumiesięcznika Forum Stomatologii Praktycznej
  • Nielimitowany dostęp do całego archiwum czasopisma
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy