Z codziennej praktyki , Otwarty dostęp

31 stycznia 2020

NR 54 (Styczeń 2020)

Jak nie dopuścić do pozostawienia miazgi w kanale

Pozostawienie miazgi w kanale zwykle oznacza kłopoty. W najlepszym wypadku u pacjenta pojawią się samoistne dolegliwości bólowe, ale to tylko jedna z wielu dolegliwości, które mogą dokuczać pacjentowi w takiej sytuacji. Co zrobić, by temu zapobiec? Dokładnie usunąć miazgę z kanałów.

Jeśli w kanale pozostanie żywa lub ledwo żywa, ale niezainfekowana miazga, możemy spodziewać się braku dolegliwości bólowych lub obecności dolegliwości bólowych samoistnych, a z czasem najprawdopodobniej dojdzie do obliteracji kanału. Pozostawienie miazgi zainfekowanej może się jednak skończyć w najlepszym wypadku samoistnymi dolegliwościami bólowymi. Niestety, gama dolegliwości, które pacjent może zgłaszać, jest spora. Zmiana okołowierzchołkowa widoczna na zdjęciu, bolesność uciskowa w rzucie wierzchołka, przetoka czy obrzęk z utworzeniem ropnia zwykle zmuszają pacjentów do odwiedzenia dentysty i zrewidowania poglądów dotyczących wykonanego leczenia kanałowego. Co zatem należy zrobić, aby nie doszło do takiej sytuacji? Odpowiedź jest prosta – nie zostawiać miazgi w kanałach.

Zdj. 1. Rozległa delta w zębie 27. Dzięki obfitemu płukaniu możliwe było
rozpuszczenie miazgi i wtłoczenie uszczelniacza w odgałęzienia delty

Jak to zrobić? Tu odpowiedź jest trudniejsza. Pozbycie się miazgi z systemu kanałów korzeniowych często jest trudne lub wręcz niemożliwe. Celowo piszę o systemie kanałów korzeniowych, gdyż kanał nie jest mniej lub bardziej zakrzywioną rurą, ale skomplikowanym systemem połączonych przestrzeni. Skomplikowanie budowy systemu kanałowego często widać dopiero po jego wypełnieniu, kiedy uszczelniacz i gutaperka, wpływając w nieregularności kanałów i ich odgałęzień, uświadamiają nam, jak skomplikowana jest to struktura (zdj. 1 i 2).
Praktycznie nie ma możliwości, aby opracować takie odgałęzienia, używając narzędzi maszynowych czy też ręcznych. Jedynym sposobem na usunięcie miazgi z takich miejsc jest opracowanie chemiczne. Moim zdaniem, a także wielu moich zajmujących się endodoncją kolegów, podstawą takiego postępowania jest użycie roztworu podchlorynu o stężeniu 5,25% i uaktywnienie go ultradźwiękami.
Dzięki swoim litycznym właściwościom miazga w nieregularnościach kanału oraz w kanałach bocznych ulegnie rozpuszczeniu. Dodatkowo aktywacja ultradźwiękami podnosi temperaturę płynu i wywołuje efekt kawitacji, co podnosi skuteczność działania podchlorynu. Płukanie na zmianę 40-proc. roztworem kwasu cytrynowego pozwala na skuteczną...

Artykuł jest dostępny dla zalogowanych użytkowników w ramach Otwartego Dostępu.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałów pokazowych.
Załóż konto Zaloguj się