Higiena rąk

SAFETY & HEALTH

Zwykłe codzienne mycie rąk to mycie za pomocą zwykłego mydła płynnego i wody w celu usunięcia większości drobnoustrojów z niezbyt zabrudzonych rąk (bez zanieczyszczeń organicznych). Takie mycie rąk przeprowadzają osoby spośród personelu niebędące przed lub po kontakcie z pacjentami, pacjenci korzystający z gabinetu stomatologicznego oraz towarzyszące im osoby.

POLECAMY

Stosowane jest:

  • przed rozpoczęciem pracy, 
  • po wyjściu z WC,
  • przed kontaktem z żywnością,
  • przed posiłkiem,
  • zawsze, kiedy na rękach są widoczne zabrudzenia, ale nie krew i płyny ustrojowe.

Miejsce stosowania procedury:

  • toalety,
  • pomieszczenia socjalne,
  • szatnie.

Zasady mycia rąk:

  • przed myciem należy zdjąć zegarek, biżuterię,
  • paznokcie przycięte jak najkrócej, zmyty lakier z płytki paznokciowej – noszenie sztucznych paznokci jest zabronione,
  • skaleczenia, uszkodzone powierzchnie dłoni muszą być zabezpieczone wodoszczelnym opatrunkiem. W przypadku bakteryjnego zakażenia miejsca skaleczonego należy rozważyć okresową zmianę stanowiska pracy osób pracujących w gabinecie stomatologicznym, protetycznym,
  • należy przestrzegać kierunku spłukiwania wody z namydlonych powierzchni rąk (dłonie skierowane ku dołowi).

Metodyka mycia rąk:

  • namoczyć ręce letnią wodą (unikać gorącej wody), pobrać mydło poprzez uciśnięcie ramienia dozownika łokciem i pokryć nim wszystkie powierzchnie dłoni. Myć ręce do wytworzenia piany zgodnie z przedstawionym przy stanowisku mycia rąk schematem według Ayliffe’a. Każdy etap obejmuje pięć ruchów „tam i z powrotem”. Najczęściej omijanymi obszarami są: kciuk, grzbiet dłoni, przestrzenie między palcami oraz paznokcie,
  • ręce myć przez co najmniej 30 sekund, zwracając uwagę, by dłonie przez cały czas mycia były skierowane ku dołowi, poniżej linii łokci,
  • po umyciu ręce należy spłukać pod strumieniem bieżącej wody, tak by woda spływała w kierunku palców,
  • ręce osuszyć papierowym ręcznikiem, jednorazowego użycia,
  • kran należy zakręcać tak, aby dotykać go tylko przez ręcznik, lub stosować krany z wysięgnikiem łokciowym.

Opracowano na podstawie:

  1. Ustawa o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi z dnia 5 grudnia 2008 r., Dz. U.Nr 234, poz. 1570.
  2. Higiena w zakładach opieki zdrowotnej, red. E. Lejbrandt, A. Tymoczko; XXXI aktualizacja lipiec 2011.
  3. Procedury higieny w placówkach ochrony zdrowia, M. Ciuruś; Warszawa 2009.
  4. Zapobieganie zakażeniom w gabinetach zabiegowych a jakość usług medycznych; M.J. Ciuruś, Łódź 1999.

 

......................................................................
(miejscowość, data/opracował/zatwierdził)

 

Karta obserwacji procedury – higiena rąk

Gabinet, pracownia.......................................................................  oddział ................................................................................
Grupa zawodowa..........................................................................  data kontroli ........................................................................

 

Zasady higieny rąk

Inicjały osób obserwowanych/
/Punktacja

Uwagi

           

Przygotowanie rąk do pracy

             

1. Krótko obcięte paznokcie bez lakieru i tipsów – 2 pkt 

             

2. Ręce bez biżuterii (pierścionki, zegarki, obrączki, bransoletki) – 1 pkt

             

3. Skóra rąk bez zmian chorobowych – 2 pkt

             

Technika mycia i dezynfekcji rąk

             

1. Zwilżenie rąk przed nałożeniem preparatu myjącego – odpowiednia ilość (3–5 ml) – 2 pkt

             

2. Dokładne mycie wszystkich powierzchni według techniki Ayliffa – 3 pkt

             

3. Dokładne płukanie rąk – 2 pkt

             

4. Dokładne osuszanie dłoni ręcznikiem jednorazowego użytku przed dezynfekcją rąk – 3 pkt

             

5. Zakręcenie kurka z wodą przy użyciu ręcznika jednorazowego użytku do wycierania rąk – 1 pkt

             

6. Dezynfekcja – nałożenie na suche ręce preparatu dezynfekcyjnego 3–5 ml – 3 pkt    

             

7. Dokładna dezynfekcja wszystkich powierzchni według techniki 
Ayliffa – 3 pkt    

             

Suma – max 22 pkt

             

 

Procedura utrzymania w czystości dozowników do mydła w płynie i środka do dezynfekcji rąk

Cel: 

  • zapewnienie personelowi stałego dostępu do mydła w płynie i środka do dezynfekcji rąk,
  • zapobieganie kontaminacji mydła w płynie i środka do dezynfekcji rąk.

Odpowiedzialność:

  • za zapewnienie środków niezbędnych do realizacji procedury oraz za merytoryczne przygotowanie osoby realizującej odpowiedzialny jest kierownik placówki,
  • za właściwe zorganizowanie i nadzór nad prawidłowym wykonywaniem procedury odpowiada przełożona pielęgniarek lub osoba przez nią wyznaczona,
  • za wykonywanie i dokumentowanie opisanych czynności odpowiada osoba wyznaczona przez przełożoną pielęgniarek.

Zakres procedury:

  • założenia ogólne,
  • instrukcję uzupełniania mydła w płynie i środka do dezynfekcji rąk w dozownikach z wkładami wielorazowego użycia,
  • wzór dokumentacji.

Założenia ogólne

Osoba odpowiedzialna za uzupełnianie mydła w płynie i środka do dezynfekcji rąk:

  1. Posiada wiedzę w zakresie:
  • zasad przeprowadzania procesów mycia i dezynfekcji wyposażenia placówki,
  • stosowanych preparatów chemicznych (w tym dezynfekcyjnych),
  • znajomości instrukcji BHP obowiązujących przy pracy z preparatami chemicznymi (w tym zasad stosowania środków ochrony indywidualnej),
  • sposobu dokumentowania wykonanych czynności.
  1. Składa zamówienia i pilnuje dostaw materiałów koniecznych do realizacji procedury, w tym przede wszystkim dba o właściwe zaopatrzenie w mydło w płynie, środek do dezynfekcji oraz środki ochrony osobistej.
  2. Zapewnia w magazynie zapas umytych i wydezynfekowanych wkładów do pojemników (w przypadku wkładów wielorazowego użycia). 
  3. Prowadzi dokumentację.

Instrukcja uzupełniania mydła w płynie i środka do dezynfekcji rąk w dozownikach z wkładami wielorazowego użycia

Czynności wstępne

Przygotować:

  • preparat, który należy uzupełnić,
  • czysty wkład do dozownika (razem z pompką),
  • środki indywidualnej ochrony (rękawice jednorazowego użycia, fartuch foliowy, maskę),
  • roztwór środka do dezynfekcji wielorazowego wkładu do dozownika,
  • chusteczki nasączone preparatem myjąco-dezynfekcyjnym do dezynfekcji części dozownika na stałe przytwierdzonego do ściany. 

Czynności podczas uzupełniania pojemnika

  1. Umyć ręce wodą z mydłem.
  2. Założyć rękawice jednorazowego użycia. 
  3. Wyjąć z dozownika brudny wkład na mydło/środek do dezynfekcji rąk (razem z pompką).
  4. Elementy dozownika przytwierdzone do ściany dokładnie umyć i zdezynfekować przygotowanymi chusteczkami nasączonymi preparatem myjąco-dezynfekującym.
  5. Brudny wkład i pompkę przenieść do pomieszczenia gospodarczego i:
  • dokładnie wypłukać pod bieżącą wodą z resztek zawartości, 
  • umyć – szczególnie okolice gwintu, gdzie bardzo często zasychają resztki danego środka, wysuszyć, 
  • wkład i pompkę włożyć do pojemnika z przygotowanym roztworem środka dezynfekującego (muszą być całkowicie zanurzone, najlepiej poprzez docisk specjalną pokrywą).
  1. Zdjąć rękawice, a następnie umyć i zdezynfekować ręce. 
  2. Wziąć czysty wkład do dozownika oraz pojemnik zbiorczy z preparatem, który trzeba uzupełnić (upewnić się, że jest to właściwy środek, a następnie sprawdzić jego datę ważności).
  3. Otworzyć pojemnik, odkładając korek w taki sposób, aby nie doszło do zabrudzenia wewnętrznej powierzchni korka (maksymalnie ograniczać możliwość kontaminacji preparatów pozostających w pojemnikach zbiorczych).
  4. Napełnić czysty pojemnik preparatem i założyć czystą pompkę, umieścić w dozowniku. 
  5. Zamknąć pojemnik zbiorczy i odłożyć na swoje miejsce.

Uwaga!
Należy dążyć do tego, aby używać wkładów jednorazowego użycia, jednak używanie tego typu wkładów nie zwalnia z obowiązku mycia i dezynfekcji elementów dozownika przytwierdzonych na stałe do ściany.

Czynności końcowe

Po upływie czasu dekontaminacji określonego w planie higieny założyć odzież ochronną (co najmniej rękawice jednorazowego użycia i fartuch foliowy), a następnie:

  • wyjąć wydezynfekowany wkład i pompkę z pojemnika z preparatem odkażającym,
  • opłukać dokładnie pod bieżącą wodą,
  • pompkę kilkakrotnie przepłukać wewnątrz, tak aby mieć pewność, że w środku podajnika nie pozostały resztki roztworu dezynfektanta, 
  • pozostawić do wyschnięcia (jeżeli nie ma możliwości suszenia przy użyciu urządzenia specjalistycznego, odwrócić do góry dnem i pozostawić do wyschnięcia),
  • czyste wkłady i pompki przechowywać na sucho,
  • udokumentować wykonane czynności.

Czynności zakazane

  1. Używanie preparatów/środków:
  • o nieaktualnej dacie ważności,
  • o zmienionym wyglądzie, zapachu, z widocznymi zanieczyszczeniami.
  1. Dolewanie nowej dozy preparatu do resztek (mydło i środek dezynfekcyjny do rąk należy zawsze wykorzystać do końca). 
  2. Pomijanie procesu dezynfekcji i wlewanie nowej partii mydła i/lub środka do odkażania rąk do brudnego pojemnika.

Przypisy