Zwykłe codzienne mycie rąk to mycie za pomocą zwykłego mydła płynnego i wody w celu usunięcia większości drobnoustrojów z niezbyt zabrudzonych rąk (bez zanieczyszczeń organicznych). Takie mycie rąk przeprowadzają osoby spośród personelu niebędące przed lub po kontakcie z pacjentami, pacjenci korzystający z gabinetu stomatologicznego oraz towarzyszące im osoby.
POLECAMY
Stosowane jest:
- przed rozpoczęciem pracy,
- po wyjściu z WC,
- przed kontaktem z żywnością,
- przed posiłkiem,
- zawsze, kiedy na rękach są widoczne zabrudzenia, ale nie krew i płyny ustrojowe.
Miejsce stosowania procedury:
- toalety,
- pomieszczenia socjalne,
- szatnie.
Zasady mycia rąk:
- przed myciem należy zdjąć zegarek, biżuterię,
- paznokcie przycięte jak najkrócej, zmyty lakier z płytki paznokciowej – noszenie sztucznych paznokci jest zabronione,
- skaleczenia, uszkodzone powierzchnie dłoni muszą być zabezpieczone wodoszczelnym opatrunkiem. W przypadku bakteryjnego zakażenia miejsca skaleczonego należy rozważyć okresową zmianę stanowiska pracy osób pracujących w gabinecie stomatologicznym, protetycznym,
- należy przestrzegać kierunku spłukiwania wody z namydlonych powierzchni rąk (dłonie skierowane ku dołowi).
Metodyka mycia rąk:
- namoczyć ręce letnią wodą (unikać gorącej wody), pobrać mydło poprzez uciśnięcie ramienia dozownika łokciem i pokryć nim wszystkie powierzchnie dłoni. Myć ręce do wytworzenia piany zgodnie z przedstawionym przy stanowisku mycia rąk schematem według Ayliffe’a. Każdy etap obejmuje pięć ruchów „tam i z powrotem”. Najczęściej omijanymi obszarami są: kciuk, grzbiet dłoni, przestrzenie między palcami oraz paznokcie,
- ręce myć przez co najmniej 30 sekund, zwracając uwagę, by dłonie przez cały czas mycia były skierowane ku dołowi, poniżej linii łokci,
- po umyciu ręce należy spłukać pod strumieniem bieżącej wody, tak by woda spływała w kierunku palców,
- ręce osuszyć papierowym ręcznikiem, jednorazowego użycia,
- kran należy zakręcać tak, aby dotykać go tylko przez ręcznik, lub stosować krany z wysięgnikiem łokciowym.
Opracowano na podstawie:
- Ustawa o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi z dnia 5 grudnia 2008 r., Dz. U.Nr 234, poz. 1570.
- Higiena w zakładach opieki zdrowotnej, red. E. Lejbrandt, A. Tymoczko; XXXI aktualizacja lipiec 2011.
- Procedury higieny w placówkach ochrony zdrowia, M. Ciuruś; Warszawa 2009.
- Zapobieganie zakażeniom w gabinetach zabiegowych a jakość usług medycznych; M.J. Ciuruś, Łódź 1999.
......................................................................
(miejscowość, data/opracował/zatwierdził)
Karta obserwacji procedury – higiena rąk
Gabinet, pracownia....................................................................... oddział ................................................................................
Grupa zawodowa.......................................................................... data kontroli ........................................................................
Zasady higieny rąk |
Inicjały osób obserwowanych/ /Punktacja |
Uwagi |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Przygotowanie rąk do pracy |
|||||||
1. Krótko obcięte paznokcie bez lakieru i tipsów – 2 pkt |
|||||||
2. Ręce bez biżuterii (pierścionki, zegarki, obrączki, bransoletki) – 1 pkt |
|||||||
3. Skóra rąk bez zmian chorobowych – 2 pkt |
|||||||
Technika mycia i dezynfekcji rąk |
|||||||
1. Zwilżenie rąk przed nałożeniem preparatu myjącego – odpowiednia ilość (3–5 ml) – 2 pkt |
|||||||
2. Dokładne mycie wszystkich powierzchni według techniki Ayliffa – 3 pkt |
|||||||
3. Dokładne płukanie rąk – 2 pkt |
|||||||
4. Dokładne osuszanie dłoni ręcznikiem jednorazowego użytku przed dezynfekcją rąk – 3 pkt |
|||||||
5. Zakręcenie kurka z wodą przy użyciu ręcznika jednorazowego użytku do wycierania rąk – 1 pkt |
|||||||
6. Dezynfekcja – nałożenie na suche ręce preparatu dezynfekcyjnego 3–5 ml – 3 pkt |
|||||||
7. Dokładna dezynfekcja wszystkich powierzchni według techniki |
|||||||
Suma – max 22 pkt |
Procedura utrzymania w czystości dozowników do mydła w płynie i środka do dezynfekcji rąk
Cel:
- zapewnienie personelowi stałego dostępu do mydła w płynie i środka do dezynfekcji rąk,
- zapobieganie kontaminacji mydła w płynie i środka do dezynfekcji rąk.
Odpowiedzialność:
- za zapewnienie środków niezbędnych do realizacji procedury oraz za merytoryczne przygotowanie osoby realizującej odpowiedzialny jest kierownik placówki,
- za właściwe zorganizowanie i nadzór nad prawidłowym wykonywaniem procedury odpowiada przełożona pielęgniarek lub osoba przez nią wyznaczona,
- za wykonywanie i dokumentowanie opisanych czynności odpowiada osoba wyznaczona przez przełożoną pielęgniarek.
Zakres procedury:
- założenia ogólne,
- instrukcję uzupełniania mydła w płynie i środka do dezynfekcji rąk w dozownikach z wkładami wielorazowego użycia,
- wzór dokumentacji.
Założenia ogólne
Osoba odpowiedzialna za uzupełnianie mydła w płynie i środka do dezynfekcji rąk:
- Posiada wiedzę w zakresie:
- zasad przeprowadzania procesów mycia i dezynfekcji wyposażenia placówki,
- stosowanych preparatów chemicznych (w tym dezynfekcyjnych),
- znajomości instrukcji BHP obowiązujących przy pracy z preparatami chemicznymi (w tym zasad stosowania środków ochrony indywidualnej),
- sposobu dokumentowania wykonanych czynności.
- Składa zamówienia i pilnuje dostaw materiałów koniecznych do realizacji procedury, w tym przede wszystkim dba o właściwe zaopatrzenie w mydło w płynie, środek do dezynfekcji oraz środki ochrony osobistej.
- Zapewnia w magazynie zapas umytych i wydezynfekowanych wkładów do pojemników (w przypadku wkładów wielorazowego użycia).
- Prowadzi dokumentację.
Instrukcja uzupełniania mydła w płynie i środka do dezynfekcji rąk w dozownikach z wkładami wielorazowego użycia
Czynności wstępne
Przygotować:
- preparat, który należy uzupełnić,
- czysty wkład do dozownika (razem z pompką),
- środki indywidualnej ochrony (rękawice jednorazowego użycia, fartuch foliowy, maskę),
- roztwór środka do dezynfekcji wielorazowego wkładu do dozownika,
- chusteczki nasączone preparatem myjąco-dezynfekcyjnym do dezynfekcji części dozownika na stałe przytwierdzonego do ściany.
Czynności podczas uzupełniania pojemnika
- Umyć ręce wodą z mydłem.
- Założyć rękawice jednorazowego użycia.
- Wyjąć z dozownika brudny wkład na mydło/środek do dezynfekcji rąk (razem z pompką).
- Elementy dozownika przytwierdzone do ściany dokładnie umyć i zdezynfekować przygotowanymi chusteczkami nasączonymi preparatem myjąco-dezynfekującym.
- Brudny wkład i pompkę przenieść do pomieszczenia gospodarczego i:
- dokładnie wypłukać pod bieżącą wodą z resztek zawartości,
- umyć – szczególnie okolice gwintu, gdzie bardzo często zasychają resztki danego środka, wysuszyć,
- wkład i pompkę włożyć do pojemnika z przygotowanym roztworem środka dezynfekującego (muszą być całkowicie zanurzone, najlepiej poprzez docisk specjalną pokrywą).
- Zdjąć rękawice, a następnie umyć i zdezynfekować ręce.
- Wziąć czysty wkład do dozownika oraz pojemnik zbiorczy z preparatem, który trzeba uzupełnić (upewnić się, że jest to właściwy środek, a następnie sprawdzić jego datę ważności).
- Otworzyć pojemnik, odkładając korek w taki sposób, aby nie doszło do zabrudzenia wewnętrznej powierzchni korka (maksymalnie ograniczać możliwość kontaminacji preparatów pozostających w pojemnikach zbiorczych).
- Napełnić czysty pojemnik preparatem i założyć czystą pompkę, umieścić w dozowniku.
- Zamknąć pojemnik zbiorczy i odłożyć na swoje miejsce.
Uwaga!
Należy dążyć do tego, aby używać wkładów jednorazowego użycia, jednak używanie tego typu wkładów nie zwalnia z obowiązku mycia i dezynfekcji elementów dozownika przytwierdzonych na stałe do ściany.
Czynności końcowe
Po upływie czasu dekontaminacji określonego w planie higieny założyć odzież ochronną (co najmniej rękawice jednorazowego użycia i fartuch foliowy), a następnie:
- wyjąć wydezynfekowany wkład i pompkę z pojemnika z preparatem odkażającym,
- opłukać dokładnie pod bieżącą wodą,
- pompkę kilkakrotnie przepłukać wewnątrz, tak aby mieć pewność, że w środku podajnika nie pozostały resztki roztworu dezynfektanta,
- pozostawić do wyschnięcia (jeżeli nie ma możliwości suszenia przy użyciu urządzenia specjalistycznego, odwrócić do góry dnem i pozostawić do wyschnięcia),
- czyste wkłady i pompki przechowywać na sucho,
- udokumentować wykonane czynności.
Czynności zakazane
- Używanie preparatów/środków:
- o nieaktualnej dacie ważności,
- o zmienionym wyglądzie, zapachu, z widocznymi zanieczyszczeniami.
- Dolewanie nowej dozy preparatu do resztek (mydło i środek dezynfekcyjny do rąk należy zawsze wykorzystać do końca).
- Pomijanie procesu dezynfekcji i wlewanie nowej partii mydła i/lub środka do odkażania rąk do brudnego pojemnika.