Etyczny przekaz marketingowy. Ścieżka wizerunku

LAW & CASES

Każda praktyka lekarska, klinika czy szpital ma swój wizerunek. Może on być oparty na nazwisku, pozycji społecznej właściciela, grupie lekarzy, naukowców czy też na rodzaju specjalizacji. Zazwyczaj pracuje się na wizerunek wiele lat. Buduje się go systematycznie, wzmacniając siłę marki. Lekarze inwestują w siebie i chcą być odbierani jako profesjonaliści w swoim zawodzie. Chcąc pozyskać pacjentów, prezentuje się zakres usług i kompetencje zespołu za pomocą telewizji, radia, przekazów drukowanych czy też internetu.

Mimo, że lekarz jest profesjonalistą w swoim zawodzie, czeka na niego szereg pułapek marketingowych, oferowanych w pakiecie przez firmy zajmujące się na co dzień marketingiem takich produktów, jak cegła, kiełbasa czy perfumy. W niniejszym opracowaniu w dziewięciu krokach przedstawione zostaną sposoby, jak zadbać o wizerunek w branży usług medycznych.

POLECAMY

Krok 1. Lokalizacja

Wybierając lokalizację dla wymarzonej kliniki, należy brać pod uwagę szereg czynników. Niektóre na pozór wydają się banalne, jednak w rzeczywistości mogą zadecydować o porażce bądź sukcesie. Pierwszym krokiem jest wybór regionu geograficznego, w którym chce się otworzyć klinikę. Powinien on opierać się na doskonałej analizie rynku – począwszy od analizy dostępności usług medycznych w danym regionie, ich komplementarności, a na grupie docelowej kończąc. Konieczna jest również analiza wizerunkowa otoczenia, gdyż niekoniecznie dobrze, jeśli w pobliżu będzie salon kosmetyczny, sklep elektryczny czy kebab. W zależności od regionalnych uwarunkowań urbanistycznych pewne rozwiązania dotyczące wizerunku będą akceptowane i przyjęte z aprobatą, inne stanowczo niedozwolone, np. umieszczanie tablic informacyjnych wskazujących dojazd do gabinetu czy szpitala.

Krok 2. Architektura

Gabinet, klinika czy szpital wymagają dobrego projektu architektonicznego. Prace architektów mogą dotyczyć jedynie wnętrza i/lub całej bryły budynku. Chcąc profesjonalnie zadbać o wizerunek i właściwy jego odbiór przez otoczenie, należy zadbać o estetykę i jednoznaczny przekaz marketingowy. Chcąc uniknąć problemów w przyszłości, należy również skontaktować się z zarządcą nieruchomości i uzyskać odpowiednie zgody dotyczące umieszczania tablic i kasetonów na zewnątrz budynku (z podłączeniem do prądu lub bez). Nie bez znaczenia są możliwości zagospodarowania przestrzeni wokół gabinetu: ciągów komunikacyjnych, parkingu czy ogrodu bądź dziedzińca.

Krok 3. Identyfikacja wizualna

Coraz trudniej znaleźć placówkę medyczną bez identyfikacji wizualnej. Wyznacznikiem jest z pewnością logo – powinno być czytelne, łatwe do zapamiętania, indywidualne i nawiązujące do nazwy. Nazwa powinna być wykreowana na potrzeby gabinetu, a każdy gabinet jest inny. Powielanie nazwy występującej gdzie indziej (nawet w innych regionach kraju) tylko spowolni rozwój naszej marki i z pewnością utrudni pozycjonowanie w internecie (czytaj: będzie droższe). Kolorystyka logo powinna być spójna z kolorystyką gabinetu. Dobrze skrojone logo opisane w księdze znaku jest przyczynkiem do dalszych prac projektowych dla potrzeb marketingowych. W przypadku chęci zarejestrowania znaku w urzędzie patentowym księga znaku jest wskazana.

Krok 4. Kasetony, witryny, tablice informacyjne

Mając projekt logo i predefiniowane w nim kolory, można przystąpić do dalszych projektów. Jeśli lekarz nie popełnił błędów w kroku 1. i 2., powinien mieć dostęp do powierzchni szyb (witryny) oraz możliwość powieszenia podświetlanego kasetonu, semafora, a nawet tablicy informacyjnej. Wszystkie projekty powinna cechować wysoka estetyka, etyczny przekaz o charakterze informacyjnym zgodny z zaleceniami i odrębnymi przepisami. Wykonanie projektów powinno odbyć się przy uwzględnieniu odległości, z jakiej powinny być czytelne (z drogi ekspresowej przez kierowców czy dla pieszych po drugiej stronie ulicy).

Krok 5. Ulotki informacyjne, foldery

W poczekalni lub w gabinetach partnerskich można umieszczać własne foldery informacyjne, np. dotyczące nowoczesnych systemów leczenia. Ważne, aby były napisane językiem przystępnym i zrozumiałym dla pacjenta. Projekty materiałów drukowanych powinny być bezwzględnie wykonane w oparciu o standardy opisane w księdze znaku. Tym samym będą odbierane przez otoczenie jako część przekazu marketingowego gabinetu. Jeśli tak się nie stanie, z pewnością bezpłatnie zaprojektowane ulotki („projekt w cenie druku”) utkną w morzu bezwartościowego spamu. Na ulotkach czy w folderach nie można pisać wszystkiego, co sobie zamarzy właściciel gabinetu, bo na to również nie pozwala prawo.

Krok 6. Wizytówki, papier firmowy, koperty

W kolejnym kroku należy zadbać o dobrze dopracowane projekty wizytówek, papieru firmowego czy nawet kopert. Są to projekty dopełniające identyfikację wizualną. To one będą zabierane poprzez wychodzących pacjentów, tym samym zwiększają siłę i zasięg marki gabinetu. Podobnie jest w przypadku terminarzy. Gdy pacjent zapisuje się na kolejną wizytę, z całą pewnością byłoby lepiej, gdyby otrzymał terminarz gabinetu z datą następnej wizyty niż karteczkę obcej firmy farmaceutycznej.

Krok 7. Strona internetowa, portale społecznościowe

Powszechny dostęp do internetu zmusza gabinet i lekarza do zaistnienia w sieci.

Jeśli nie ma gabinetu w sieci, to nie istnieje. Strona internetowa gabinetu to już codzienność. Nie musi być też przeinwestowanym mechanizmem oferującym internautom funkcje, z których nie skorzystają. Podjęcie decyzji o roli strony WWW jest istotne. Może mieć charakter informacyjny dotyczący lokalizacji, zakresu usług i danych kontaktowych. Może pełnić również funkcję edukacyjną i zawierać porady medyczne, aktualności z zakresu medycyny, najnowsze doniesienia naukowe. Może zawierać opis sprzętu, wyposażenia gabinetu oraz opis personelu. Jej zakres należy dostosować do rzeczywistych potrzeb. Ważne, aby była czytelna i prawidłowo funkcjonowała również na urządzeniach mobilnych (tablet, smartfon). Jeśli lekarz zdecyduje się na korzystanie z portali społecznościowych, musi zadbać, aby publikowane informacje nie były obarczone błędami merytorycznymi, ortograficznymi i aby były ciekawe.

Krok 8. Komunikacja z pacjentem

Mając dopracowany wizerunek, nie można zapomnieć o właściwym przeszkoleniu recepcji. Jej rola często jest bagatelizowana. Rzadko który właściciel gabinetu ma świadomość, ilu potencjalnych pacjentów stracił poprzez błędy na poziomie recepcji/rejestracji.

Krok 9. Nadzór i rachunek sumienia

Pracując nad wizerunkiem, nigdy nie ma się wakacji. Należy zdawać sobie sprawę, że wszelkie uchybienia w wizerunku gabinetu wpływają niekorzystnie na jego ocenę, a tym samym na ocenę pracy lekarzy. W przypadku utraty zaufania, np. w wyniku złych opinii będących konsekwencją zatrudnienia niesolidnego lekarza, warto rozważyć zbudowanie nowej marki w innej lokalizacji: naturalnie, od podstaw, wykorzystując zdobyte doświadczenia. To przykre, ale konieczne – warto docenić etos pracy również na polu otoczki zawodu lekarza i lekarza dentysty. Inwestowanie w profesjonalny i solidnie przygotowany przekaz wizerunkowy po prostu się opłaca.


 

Przypisy