Dołącz do czytelników
Brak wyników

Etyczny przekaz marketingowy. Ścieżka wizerunku

artykuły | 18 stycznia 2018 | NR 30
143

Każda praktyka lekarska, klinika czy szpital ma swój wizerunek. Może on być oparty na nazwisku, pozycji społecznej właściciela, grupie lekarzy, naukowców czy też na rodzaju specjalizacji. Zazwyczaj pracuje się na wizerunek wiele lat. Buduje się go systematycznie, wzmacniając siłę marki. Lekarze inwestują w siebie i chcą być odbierani jako profesjonaliści w swoim zawodzie. Chcąc pozyskać pacjentów, prezentuje się zakres usług i kompetencje zespołu za pomocą telewizji, radia, przekazów drukowanych czy też internetu.

Mimo, że lekarz jest profesjonalistą w swoim zawodzie, czeka na niego szereg pułapek marketingowych, oferowanych w pakiecie przez firmy zajmujące się na co dzień marketingiem takich produktów, jak cegła, kiełbasa czy perfumy. W niniejszym opracowaniu w dziewięciu krokach przedstawione zostaną sposoby, jak zadbać o wizerunek w branży usług medycznych.

Krok 1. Lokalizacja

Wybierając lokalizację dla wymarzonej kliniki, należy brać pod uwagę szereg czynników. Niektóre na pozór wydają się banalne, jednak w rzeczywistości mogą zadecydować o porażce bądź sukcesie. Pierwszym krokiem jest wybór regionu geograficznego, w którym chce się otworzyć klinikę. Powinien on opierać się na doskonałej analizie rynku – począwszy od analizy dostępności usług medycznych w danym regionie, ich komplementarności, a na grupie docelowej kończąc. Konieczna jest również analiza wizerunkowa otoczenia, gdyż niekoniecznie dobrze, jeśli w pobliżu będzie salon kosmetyczny, sklep elektryczny czy kebab. W zależności od regionalnych uwarunkowań urbanistycznych pewne rozwiązania dotyczące wizerunku będą akceptowane i przyjęte z aprobatą, inne stanowczo niedozwolone, np. umieszczanie tablic informacyjnych wskazujących dojazd do gabinetu czy szpitala.

Krok 2. Architektura

Gabinet, klinika czy szpital wymagają dobrego projektu architektonicznego. Prace architektów mogą dotyczyć jedynie wnętrza i/lub całej bryły budynku. Chcąc profesjonalnie zadbać o wizerunek i właściwy jego odbiór przez otoczenie, należy zadbać o estetykę i jednoznaczny przekaz marketingowy. Chcąc uniknąć problemów w przyszłości, należy również skontaktować się z zarządcą nieruchomości i uzyskać odpowiednie zgody dotyczące umieszczania tablic i kasetonów na zewnątrz budynku (z podłączeniem do prądu lub bez). Nie bez znaczenia są możliwości zagospodarowania przestrzeni wokół gabinetu: ciągów komunikacyjnych, parkingu czy ogrodu bądź dziedzińca.

Krok 3. Identyfikacja wizualna

Coraz trudniej znaleźć placówkę medyczną bez identyfikacji wizualnej. Wyznacznikiem jest z pewnością logo – powinno być czytelne, łatwe do zapamiętania, indywidualne i nawiązujące do nazwy. Nazwa powinna być wykreowana na potrzeby gabinetu, a każdy gabinet jest inny. Powielanie nazwy występującej gdzie indziej (nawet w innych regionach kraju) tylko spowolni rozwój naszej marki i z pewnością utrudni pozycjonowanie w internecie (czytaj: będzie droższe). Kolorystyka logo powinna być spójna z kolorystyką gabinetu. Dobrze skrojone logo opisane w księdze znaku jest przyczynkiem do dalszych prac projektowych dla potrzeb marketingowych. W przypadku chęci zarejestrowania znaku w urzędzie patentowym księga znaku jest wskazana.

Krok 4. Kasetony, witryny, tablice informacyjne

Mając projekt logo i predefiniowane w nim kolory, można przystąpić do dalszych projektów. Jeśli lekarz nie popełnił błędów w kroku 1. i 2., powinien mieć dostęp do powierzchni szyb (witryny) oraz możliwość powieszenia podświetlanego kasetonu, semafora, a nawet tablicy informacyjnej. Wszystkie projekty powinna cechować wysoka estetyka, etyczny przekaz o charakterze informacyjnym zgodny z zaleceniami i odrębnymi przepisami. Wykonanie projektów powinno odbyć się przy uwzględnieniu odległości, z jakiej powinny być czytelne (z drogi ekspresowej przez kierowców czy dla pieszych po drugiej stronie ulicy).

Krok 5. Ulotki informacyjne, foldery

W poczekalni lub w gabinetach partnerskich można umieszczać własne foldery informacyjne, np. dotyczące nowoczesnych systemów leczenia. Ważne,...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • Roczną prenumeratę dwumiesięcznika Forum Stomatologii Praktycznej
  • Nielimitowany dostęp do całego archiwum czasopisma
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy