Dołącz do czytelników
Brak wyników

To wiedzieć powinniśmy

13 czerwca 2018

NR 43 (Marzec 2018)

Zakupy stomatologiczne online
rozmowa z dr n. med. Katarzyną Brus - Sawczuk

289

Pani doktor, czy dobre gospodarowanie swoimi finansami w przypadku stomatologów jest istotne?

Nie jestem ekonomistą, ale niewątpliwie prawidłowe gospodarowanie pieniędzmi pozwala na długoplanowe prognozy. Koszty eksploatacji gabinetu są ogromne, więc umiejętność dobrego gospodarowania swoimi finansami jest kluczowa i niezbędna, aby osiągnąć sukces i stworzyć dobrze prosperujący gabinet. Ważne jest także, abyśmy jako lekarze pozostawali uczciwi względem siebie i profesjonalni względem pacjenta. To najlepszy wizerunek kliniki.

Czy dobre i złe decyzje podejmowane przy gospodarowaniu swoimi finansami można jakoś porównać do dobrych i złych decyzji podejmowanych podczas leczenia stomatologicznego?

Ekonomia to dziedzina wiedzy. Medycyna to również dziedzina wiedzy. Niestety ekonomia czasami bywa w kolizji z etyką. A w medycynie wiedza i etyka to dwie podstawowe rzeczy. Połączenie tych dziedzin, tj. oferta profesjonalnych, opartych na wiedzy i dowodach naukowych usług, to mądre gospodarowanie finansami. Chociaż lubimy nowinki, a rynek wprowadza coraz to coś nowego, nie na każdy sprzęt decydujemy się od razu. Czasem zakupy mogą mieć w założeniu działanie marketingowe, czasami inwestycja w bardzo kosztowny, ale przydatny i uzasadniony dla kompleksowej diagnostyki i leczenia sprzęt zaprocentuje zyskiem. Oczywiście każdą inwestycję należy rozważyć pod kątem wyjściowego wydatku, amortyzacji, ale także docelowego zarobku.

Można zaobserwować, że ubywa pacjentów w wielu gabinetach. Co zrobić, aby tę sytuację odwrócić?

Myślę, że to jest problem wielowymiarowy. Jeżeli ktoś nie ma umiejętności lub przeprowadza leczenie rutynowo, niestarannie i bez empatii, w pośpiechu, to wysokie ceny nie zapewnią klienteli. My musimy przede wszystkim pamiętać o potrzebach leczniczych pacjenta i to on musi być w centrum zainteresowania, a nie myśleć jedynie o jednym zerze więcej przy implantacji np. nie trzech tylko pięciu implantów. Plan leczenia zaproponowany zgodnie ze współczesną wiedzą, poparty argumentami, możliwość jego optymalizacji, a także profesjonalna jego realizacja to są działania, które przyciągają pacjentów. Pacjent wyleczony i zadowolony to pacjent, który jest najlepszą reklamą kliniki. Pacjent, który odczuwa, iż jest „dopieszczony” i profesjonalnie obsłużony, poleci lekarzy i klinikę innym pacjentom. To wszystko działa jak naczynia połączone. Przełożenie wagi jedynie na łatwy zarobek albo nie zawsze potrzebne pacjentowi zabiegi w długoterminowym okresie czasu nie zapracuje na przyciągnięcie i utrzymanie pacjentów. Natomiast profesjonalne podejście i równie profesjonalne leczenie, a także wypracowanie zaufania u pacjenta powodują, iż pacjenci akceptują wyższe niż w sąsiedniej klinice ceny. Pamiętajmy też, iż pacjenci przywiązują się do lekarza – dlatego ważna jest interakcja i indywidualne podejście do poszczególnych pacjentów. 

W kontekście oszczędzania często mówimy o zakupach online, miała Pani kiedyś okazję zrobić zakupy...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy