Dołącz do czytelników
Brak wyników

To wiedzieć powinniśmy

19 kwietnia 2018

NR 36 (Styczeń 2017)

Otwieranie nowej praktyki lekarsko-dentystycznej
Przygotuj się dobrze, czyli mądrze

0 147

Kiedy lekarz otwiera własny gabinet, staje przed wielkim wyzwaniem. Część lekarzy zdaje sobie z tego sprawę wcześniej, a pewna liczba zaczyna to rozumieć dopiero po otwarciu gabinetu. Ci ostatni tracą czas na poznawanie reguł rynku, a przede wszystkim na błędy w pozyskiwaniu pacjentów, a więc zdobywaniu przewagi rynkowej. To trudne psychicznie i ekonomicznie, kiedy do rentowności dodatniej dochodzi się w kilka lat, najczęściej w 2–3 lata, zamiast w kilka miesięcy. Dla lekarza, który uważa, że ma już swoją markę i nastał właśnie czas na osiąganie z tego faktu większych korzyści finansowych, to duży cios. Biorąc pod uwagę okres ponoszenia nakładów na inwestycję przed i po otwarciu gabinetu, oznacza to konieczność pożegnania się z pewną częścią środków przez 4–5 lat. Dla wielu lekarzy to zbyt długo.

Zacznijmy od tego, jak nie popełniać błędów. Po pierwsze, nie rób krzywdy gabinetom i lekarzom już istniejącym na rynku. Uważaj, bo podczas walki zawsze są ofiary. Dbaj o formalne usytuowanie gabinetu w sposób – w miarę możliwości – bezkolizyjny. Dotyczy to głównie lokalizacji i zakresu działań. Pomyśl, czy w miejsce jawnej wojny rynkowej nie lepiej zastosować strategię różnicowania. Bądź inny, wówczas nawet stosunkowo bliskie sąsiedztwo nie powinno negatywnie wpływać na żaden z gabinetów. Cenniki ustalaj w oparciu o ekonomię, a nie porównując obce cenniki pobliskich gabinetów. To przecież nie może działać na twoją korzyść. 

Co się stanie, jeśli twój cennik będzie podobny do tego gabinetu, który zmierza ku upadkowi? Nie naśladuj najsłabszych rynkowo, którzy za chwilę znikną z rynku. Lepiej policzyć ceny, niż je przepisać. Obce cenniki są potrzebne, by wiedzieć, w jakim ekonomicznym punkcie plasujemy swój gabinet – tylko po to. 

Nie podkupuj personelu. Taka rada oznacza konieczność wypracowania, a więc również odnalezienia własnych zasobów kadrowych. Szukając lekarzy, zawsze bierz pod uwagę miejsca, w których obecnie pracują. Czy to dobrze, że są tam właśnie zatrudnieni? Czy to przeszkadza, czy pomaga? Zawsze odpowiedz sobie na to pytanie, zanim porozmawiasz z lekarzem, by zaproponować mu współpracę. 

Wypowiadając się o konkurencyjnym gabinecie, mów prawdę obiektywną, nigdy jawnie nie krytykuj. Jeśli masz konkretne zastrzeżenia dotyczące działalności lekarza czy gabinetu, przekaż je do swojej izby lekarskiej. Jeśli twoja izba nie pomoże, szukaj dalszych rozwiązań, poprawnych prawnie i etycznie. Panuj nad emocjami, wypowiadając się o pracy poprzednich lekarzy. Podważając opinie innych lekarzy, za chwilę sam staniesz się obiektem opiniowania. Jeśli musisz i masz ku temu bezwzględne powody, rób to elegancko, nikogo nie obrażając. 

Jeśli chcesz mieć pacjentów, zapracuj na to – nie podbieraj kartotek. To niestety częste zachowanie wśród lekarzy, którzy zachowują się mało etycznie. 

Jeśli chcesz sięgnąć po pacjentów z gabinetu, w którym obecnie pracujesz, musisz mieć na to zgodę zarządzającego lub właściciela. Bez tego pozostaje ci dobra opinia o własnym nazwisku i budowanie najlepszych rozwiązań informacyjnych tak, by twoi pacjenci trafili do ciebie bez względu na to, gdzie obecnie przyjmujesz pacjentów. 

Aby budować nowy gabinet i jego markę, zastanów się, w czym jesteś lepszy od innych. Na takich przewagach na pewno możesz się oprzeć, tworząc nowy podmiot. 

Zaplanuj budżet na marketing. Na stronę internetową, logo, dokumenty, wizytówki,...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • Roczną prenumeratę dwumiesięcznika Forum Stomatologii Praktycznej
  • Nielimitowany dostęp do całego archiwum czasopisma
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy