Zasada 1. Kopia bezpieczeństwa mojej strony
Kiedy ma się już zaprojektowaną i wykonaną stronę internetową i włożono dużo pracy w wypełnienie jej treścią, należy bezwzględnie wykonać kopię bezpieczeństwa, czyli zrobić tzw. backup strony. Powinien on zawierać strukturę strony, pliki źródłowe i konfiguracyjne, grafiki, zdjęcia i kompletną bazę danych z całą zawartością. Taka kopia pozwoli w przypadku awarii, włamania czy innych niespodziewanych okoliczności przywrócić stronę internetową do życia.
POLECAMY
Zasada 2. Co wybrać – serwer czy już hosting?
Wybierając serwer, czyli potocznie ujmując komputer, na którym będzie fizycznie znajdować się strona internetowa z całą jej zawartością, należy kierować się dokładnie takimi samymi zasadami jak przy wyborze każdego innego usługodawcy, np. dostawcy usług telekomunikacyjnych czy dostawcy energii. Umieszczenie strony na serwerze naszego informatyka nie jest najlepszym rozwiązaniem. Można je porównać do przyłączenia gabinetu lekarskiego do elektrowni wiatrowej znajdującej się na sąsiedniej działce. Gdy braknie wiatru, zabraknie również energii. Warto więc wybrać coś więcej niż tylko miejsce, gdzie umieścimy WWW.
Zasada 3. Profesjonalny usługodawca hostingu
Usługodawcę należy wybierać rozważnie i nie dać się skusić promocjom. Warto porównywać zakres usług, które są oferowane. Z reguły na rynku można zakupić usługi podzielone na pakiety. Nie zawsze warto inwestować w pakiety stricte biznesowe z wysokiej półki. Wszystko zależy od specyfikacji danej strony internetowej. W zakres usług hostingu wchodzą m.in. dobre łącze z Internetem, wielkość miejsca na dysku, ograniczenia transferu danych, pojemność i liczba kont pocztowych, kont FTP i wiele innych.
Zasada 4. Moja poczta w mojej domenie
Każdy szanujący się gabinet posiadający stronę internetową, a tym samym domenę, powinien korzystać z firmowej poczty e-mail. Pojawia się pytanie, gdzie będą znajdować się faktycznie odebrane i wysłane maile. Będą one zlokalizowane również na serwerze usługodawcy, czyli
tam, gdzie strona WWW. W oparciu o panel administracyjny można tworzyć konta pocztowe pracowników, działów i definiować ich pojemność oraz zarządzać hasłami i dostępem.
Zasada 5. Bezpieczeństwo danych
Obowiązkiem każdego profesjonalnego usługodawcy oferującego usługi hostingu jest zapewnienie bezpieczeństwa danych klientów przed ich kradzieżą, atakami czy włamaniami. Poziom świadczonych usług zależy od kompetencji i możliwości technicznych usługodawcy. Od stanu technicznego urządzeń będzie zależało, jak płynnie będzie działała strona WWW oraz poczta e-mail.
Zasada 6. Poufność korespondencji mailowej
Szczególnie w branży medycznej nie jest wskazane, aby treść korespondencji mailowej trafiła w niepowołane ręce. Podobnie jest z adresami mailowymi. Dobrze by było, aby nie zostały sprzedane firmom zajmującym się telemarketingiem. Jednocześnie złe zabezpieczenie strony internetowej może spowodować zainfekowanie, co może skutkować wskazaniem strony internetowej gabinetu jako niebezpiecznej i spowodować wymierne straty finansowe – strona może zostać wykluczona przez wyszukiwarki. Nie można sobie pozwolić na odejście nawet potencjalnych klientów, którzy przeczytają, że strona gabinetu jest podejrzewana, np. o wyłudzanie danych. Wizerunek lekarza ucierpi i będzie trzeba go odbudować, co może być kosztowne.
Zasada 7. Płacę i wymagam
Wybierając operatora świadczącego usługi hostingu, warto wymagać poziomu świadczeń zgodnie z warunkami umowy. Trzeba pamiętać, że promocje się kończą, zaś zmiana usługodawcy nie jest łatwa – wymaga doświadczenia i czasu. Bywa, że przez 24 godziny strona WWW nie będzie widoczna w Internecie, a gabinet nie będzie miał dostępu do poczty. Jest to naturalne i wynika z bezwładności i zakresu Internetu. Dlatego zmianę usługodawcy należy rozważnie zaplanować, aby na tym nie stracić.
Artykuł pochodzi z „Medical Maestro Magazine” Vol. 5/2014, str. 624–625