Pełne wykorzystanie potencjału dostępnych osiągnięć wymaga nie tylko oprzyrządowania, ale też doskonale wykształconej kadry. Szczęśliwie próba wprowadzenia masowej „produkcji” dotknęła tylko studentów wydziałów ogólnolekarskich, stomatologia jest na tym etapie bardzo kosztowną dziedziną edukacji. Absolwent jest przygotowany do samodzielnej pracy zabiegowej (choć przez rok pod nadzorem) i posiada umiejętność wykorzystania instrumentarium i materiałów. W tym miejscu należy zwrócić uwagę na zakres niezbędnej do wykonywania zawodu wiedzy, która jest niezbędna, by nadążyć za postępem. Jak zatem wygląda ten postęp w praktyce?
POLECAMY
Diagnostyka i dokumentacja
Badanie pacjenta obejmuje te same podstawowe zagadnienia, choć mieliśmy liczyć na dostęp do pełnej informacji dzięki rejestrowaniu zdarzeń medycznych. Już samo zebranie wywiadu stawia niejednokrotnie nowe wyzwania, co wynika z precyzyjniejszej diagnostyki ogólnolekarskiej i klasyfikowania coraz większej liczby nowych jednostek chorobowych. Problemem jest nie tylko ogarnięcie zagadnień, ale także niejednokrotnie konieczność opierania się wyłącznie na własnej wiedzy, albowiem wąskie specjalizacje medyczne nie zapewniają niezbędnej do prawidłowej współpracy podstawowej wiedzy z zakresu stomatologii. Anamneza stanowi o ukierunkowaniu bardziej szczegółowej diagnostyki, co może ułatwiać dostępne oprogramowanie.
Znacznie upraszczając, powiedzmy tylko, że obecnie dokumentacje w formie elektronicznej możemy prowadzić z wykorzystaniem wielu różnych programów, niejednokrotnie przeznaczonych do współpracy z zaawansowanym technologicznie instrumentarium. Wiele z tych programów pozostawia w gestii użytkownika doprecyzowanie i rozwijanie funkcji, a nawet interfejsu. Wymagania ustawodawcy narzucają określone wymogi w zakresie przetwar...