Seminarium Polskiego Towarzystwa Periodontologicznego, Warszawa, 14. marca 2015 r.

artykuły | 16 stycznia 2018 | NR 26

W ostatni zimowy weekend w Warszawie pasjonaci periodontologii mieli okazję wysłuchać wykładów dwóch wyjątkowych, światowej sławy osobowości – prof. Kennetha Kornmana oraz prof. Niklausa Langa.

Dla prof. Kornmana była to już druga wizyta w Polsce. Podczas pobytu w 1999 r. zaprezentował on wykład pod tytułem: „Podejmowanie decyzji terapeutycznych w chorobach przyzębia”. To wtedy usłyszeliśmy o wpływie podłoża genetycznego na prognozę choroby przyzębia w związku z istnieniem genu odpowiedzialnego za większą produkcję interleukiny 1. U osób z jego obecnością reakcja na bakterie w postaci stanu zapalnego w tkankach przyzębia jest bardziej nasilona, a ryzyko utraty uzębienia większe.

Kontynuacja prac prof. Kornmana nad procesem zapalnym oraz genetyką zaowocowała podczas tegorocznego pobytu w Polsce wykładem: „Znaczenie reakcji zapalnej w zapaleniu przyzębia i innych chorobach związanych ze starzeniem się”. Naukowcy odkrywają kolejne karty tajemnicy starzenia się. Tym razem słynny prelegent podkreślił, że tłem wielu chorób utożsamianych z upływem czasu (np. chorób sercowo-naczyniowych, choroby Alzheimera, cukrzycy, choroby reumatycznej, otyłości), podobnie jak chorób przyzębia, jest proces zapalny. Podkreślił wzajemną implikację tych schorzeń i zależność intensywności przebiegu samego procesu zapalnego oraz prognozy leczenia tak choroby ogólnej, jak i przyzębia od indywidualnej (osobniczej) biologii, czyli m.in. obecności wspomnianego już wcześniej genu odpowiedzialnego za nadprodukcję interleukiny 1. Aktualna wiedza na temat procesu zapalnego pozwala jednak modyfikować defekt genetyczny. Cenne mogą okazać się codzienne prozdrowotne zachowania, dotyczące np. diety wzbogaconej o polifenole, anty...