Lekarz stomatolog podobnie jak każdy pracownik medyczny ma obowiązek prawidłowego udzielenia pierwszej pomocy i brania odpowiedzialności za swoje postępowanie. W związku z tym odpowiednie zachowania w sytuacjach nagłych muszą zostać wykształcone i przyswojone na tyle dobrze, by działanie nawet w przypadku stresogennym, jakim jest nagłe ratowanie życia ludzkiego, było szybkie i zdecydowane, a co za tym idzie – aby przede wszystkim zapewniało bezpieczeństwo pacjentowi.
POLECAMY
Najczęściej zachodzi konieczność udzielenia pierwszej pomocy w sytuacjach, takich jak: omdlenie, zadławienie, wstrząs anafilaktyczny i zawał. Jak w każdym miejscu, tak i w gabinecie stomatologicznym może dojść do tego rodzaju zdarzenia. W związku z tym gabinet stomatologiczny, pracownicy oraz sam lekarz powinni być odpowiednio przygotowani na takie sytuacje.
Należy zauważyć, że istnieje wymóg prawny nakładający względem gabinetów stomatologicznych obowiązek w zakresie wyposażenia gabinetu w apteczkę do udzielania pierwszej pomocy. Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tekst jedn. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) w art. 2091 zobowiązuje pracodawcę m.in. do zapewnienia środków niezbędnych do udzielania pierwszej pomocy w razie nagłych wypadków.
Zgodnie z § 44 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 169, poz....